ظرفیت حمل و نقل عمومی تا پایان ۱۴۰۶دوبرابر می شود
ظرفیت حمل و نقل عمومی تا پایان ۱۴۰۶دوبرابر می شود
رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورا در بازدید شبانه از ایستگاه‌های مترو میلاد گفت: پروژه خط ۳ مترو شیراز که نماد همت مهندسی ایرانی و اعتماد عمومی است، با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. این طرح تحول‌آفرین که تا پایان ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد، نه تنها ظرفیت حمل‌ونقل عمومی شهر را دوچندان خواهد کرد، بلکه با کاهش چشمگیر ترافیک و بهبود کیفیت سفرهای درون‌شهری، تحولی اساسی در نظام حمل‌ونقل شیراز ایجاد می‌نماید.

به گزارش موج فارس؛رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خط ۳ مترو، از اجرای متفاوت این پروژه خبر داد و گفت: هر ایستگاه این خط، داستان خود را دارد؛ از حفاری در عمق خیابان‌های شلوغ تا نفوذ به بستر رودخانه. ایستگاه میلاد در زیر خیابان، ایستگاه پل بصیرت در آغوش رودخانه و ایستگاه چمران در عمق جریان آب، هرکدام چالش‌های فنی منحصربه‌فردی دارند که با دقت مهندسی ایرانی در حال حل شدن است.

وی با اشاره به دستاورد بزرگ این پروژه افزود: دستگاه حفار TBM که نخستین‌بار در کشور بدون توقف در ایستگاه‌های از آن عبور می کند و ایستگاه را حفاری نمی کند؛ این فناوری نه‌تنها زمان اجرا را کاهش داده، بلکه میلیاردها تومان از هزینه‌های پروژه کاسته است.

محمدیان با اعلام پیشرفت چشمگیر پروژه، اظهار داشت: اگر روند کنونی با همین دقت و سرعت ادامه یابد، شیرازی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۶ صاحب مترویی خواهند شد که نه‌تنها ترافیک را به تاریخ می‌سپارد، بلکه ظرفیت جابه‌جایی مسافر را در شهر دو برابر می‌کند.

وی در ادامه به آمارهای قابل‌توجهی اشاره کرد:پوشش جمعیتی ۸۰۰ هزار نفری از معالی‌آباد تا گویم، افزایش ظرفیت جابه‌جایی از ۱۰۰ هزار به ۲۰۰ هزار مسافر در روز و اتصال به شبکه ریلی موجود برای ایجاد کریدورهای چندمنظوره  است.

یکی از زیباترین ویژگی‌های این پروژه، اجرای کم‌صدای آن است؛ محمدیان با اشاره به این موضوع گفت: مردم شیراز اگر به دیواره‌های ایستگاه‌ها دقت نکنند، شاید هرگز نفهمند که زیر پایشان بزرگ‌ترین پروژه مهندسی شهر در حال اجراست. این هنر مهندسان ایرانی است که ترافیک و زندگی روزمره را مختل نمی‌کنند، درحالی‌که شهری جدید در دل زمین می‌سازند.

رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورا در پایان گفت: خط ۳ مترو شیراز نه‌تنها یک پروژه عمرانی، بلکه نماد همت والای مدیریت شهری، مهندسان ایرانی و اعتماد مردم است. پروژه‌ای که می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و ثابت کند که با فناوری و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توان چالش‌های بزرگ شهری را به فرصت‌هایی بی‌نظیر تبدیل کرد.

سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در بازدید شبانه از ایستگاه‌های میلاد و آفرینش خط ۳ متروی شیراز، همراه با اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهرداری و اصحاب رسانه، عملکرد اجرایی این پروژه را مورد ارزیابی قرار داد و آن را نمونه‌ای پیشرو در حمل‌ونقل ریلی کشور توصیف کرد.

حسینی در این بازدید، با اشاره به شتاب قابل توجه در پیشرفت فیزیکی پروژه، اظهار داشت: سرعت کار تیم اجرایی به‌ویژه در ایستگاه آفرینش، نسبت به برنامه‌ریزی‌های اولیه افزایش چشمگیری داشته و این نشان‌دهنده مدیریت کارآمد و هماهنگی مؤثر بین بخش‌های مختلف است.

وی با تأکید بر نقش دانش فنی و نوآوری در موفقیت پروژه، افزود: آنچه امروز در متروی شیراز می‌بینیم، حاصل به‌کارگیری آخرین فناوری‌های روز و خلاقیت مهندسان داخلی است. در برخی بخش‌ها، با راهکارهای مهندسی هوشمند، هم در زمان و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل‌توجهی شده است.

رئیس شورای شهر شیراز، بهینه‌سازی روش‌های حفاری و کاهش زمان عملیات اجرایی را از دیگر دستاوردهای این پروژه برشمرد و توضیح داد: با روش‌های نوین، مدت زمان اختصاص‌یافته به حفاری در ایستگاه‌ها کاهش یافته و این امر به تسریع روند کلی پروژه کمک کرده است.

حسینی با بیان اینکه متروی شیراز امروز به یک دانشگاه زنده مهندسی تبدیل شده، خاطرنشان کرد: برخی از این فناوری‌ها و روش‌های اجرایی برای اولین بار در کشور در این پروژه به کار گرفته شده‌اند و نتایج آن می‌تواند الگویی برای سایر شهرها باشد.

وی همچنین با تقدیر از زیبایی‌شناسی و معماری ایستگاه‌ها، گفت: علاوه بر جنبه‌های فنی، به معماری و کاربری فضای ایستگاه‌ها نیز توجه ویژه‌ای شده تا پس از بهره‌برداری، محیطی امن و مطلوب برای شهروندان فراهم شود.

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، با تشکر از شهردار شیراز، تیم حمل‌ونقل ریلی شهرداری و ناظران پروژه، تصریح کرد: شمال غرب شیراز به‌عنوان قطب آینده توسعه شهری، نیازمند چنین پروژه‌های زیرساختی است و اجرای مترو نه‌تنها مشکل ترافیک را حل می‌کند، بلکه زیرساخت ارتباطی با مناطق شمالی و جنوبی کشور را نیز تقویت خواهد کرد.

حسینی در پایان با ابراز خرسندی از دقت نظارت و برنامه‌ریزی‌های شهرداری، اظهار امیدواری کرد که این روند با همان سرعت و کیفیت ادامه یابد تا شیراز به الگویی برای سایر کلان‌شهرهای کشور تبدیل شود.