به گزارش موج فارس؛امیرحسین باقری، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد، در نشست خبری امضای تفاهمنامه با سازمان همیاری شهرداریهای استان فارس، با معرفی این شرکت اظهار کرد: شرکت نفت پاسارگاد بزرگترین تولیدکننده قیر در کشور و خاورمیانه با ظرفیت بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تُن در سال است و دارای شش مجتمع تولیدی در شهرهای تهران، اراک، شیراز و سایر مراکز است.
وی با اشاره به تنوع محصولات این شرکت افزود: نفت پاسارگاد تولیدکننده انواع قیر، از جمله قیرهای خاص فرودگاهی، است که در طبقهبندی ویژهای قرار دارند و خوشبختانه دانش فنی این محصولات در داخل شرکت بومیسازی شده و در فرودگاههای کشور، بهویژه در مناطق سردسیر نظیر کرمانشاه، مورد استفاده قرار گرفته است.
باقری عملکرد مالی این شرکت در سال ۱۴۰۳ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت نفت پاسارگاد در سال گذشته درآمد قابلتوجهی کسب کرد و با سود خالص ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، عملکرد موفقی را به ثبت رساند و در سهماهه نخست سال جاری نیز با رشد درآمد و سود خالص مواجه بودهایم؛ بهگونهای که سود خالص این دوره به ۴۸۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است. همچنین درآمد پنجهزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی این دوره، رشد ۲۲ درصدی را نسبت به سهماهه نخست سال ۱۴۰۳ نشان میدهد.
مدیرعامل نفت پاسارگاد به یک تحول مهم در فعالیتهای شرکت اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ برای نخستین بار در کشور، قیر صادراتی که پیشتر در رینگ صادراتی بورس کالا صرفاً با تسویه ریالی معامله میشد، با ابتکار شرکت نفت پاسارگاد بهصورت ارزی تسویه شد. این اقدام نقش بسزایی در شفافیت حوزه صادرات غیرنفتی کشور دارد.
باقری تصریح کرد: شرکت نفت پاسارگاد با سهامداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا)، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایهگذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، مصمم است با پایبندی به تعهدات اقتصادی خود، عملکردی شفاف ارائه کند و در بازگشت ارز حاصل از صادرات نقشآفرینی ویژهای داشته باشد.
گفتنی است محمدمهدی عبدالهی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز طی سخنانی در حاشیه این همایش گفت: استان فارس دارای ۲۳ هزار کیلومتر راه می باشد که تقریباً ۱۰ درصد راههای کشور را در بر میگیرد.
وی با اشاره به عمر مفید دو تا پنج ساله جادهها در ایران و تاکید براینکه این میزان نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است، ابرازداشت: بی شک دوران استفاده از قیرهای معمولی به سر آمده و استفاده از مصالح باکیفیت و روشهای اجرایی مناسب امری ضروری است.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر، عمر مفید جادهها به دلیل استفاده از مصالح باکیفیت و اجرای استاندارد، حداقل سه برابر ایران است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین با اشاره به پیشرفتهای اخیر در این حوزه گفت: شرکت نفت پاسارگاد شیراز قیرهای جدید PG Plus را ارائه کرده که با فرمولاسیون پیشرفته، قابلیت سازگاری با شرایط آبوهوایی و انواع مختلف راهها را دارد.
به گفته عبدالهی، این قیرها مقاومت بالاتری دارند و میتوانند بهطور مؤثری در کارخانجات آسفالت مورد استفاده قرار گیرند.
وی با بیان اینکه تولید قیر شرکت نفت پاسارگاد شیراز میتواند نیاز سالانه استان فارس -که حدود ۵۰ هزار تن است- را بهطور کامل تأمین کند؛ اظهارداشت: با استفاده از قیرهای PG Plus، همراه با زیرسازی مناسب و اجرای استاندارد، عمر مفید جادههای استان بهصورت قابلتوجهی افزایش خواهد یافت و به حدود ۱۵ سال خواهد رسید که با استانداردهای جهانی برابری میکند.
جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: تولید قیر مقاوم و پایدار در شرکت نفت پاسارگاد کار ارزشمندی است که با بکارگیری آن می توان هزینه تمام شده احداث راه ها و همچنین حفظ و نگهداری جاده ها را کاهش داد.
خاطرنشان می شود نخستین همایش تخصصی «ردهبندی عملکردی پیشرفته قیر +PG» به میزبانی نفت پاسارگاد و با حضور مدیران و کارشناسان عمرانی فارس و استانهای همجوار و همچنین نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان راهداری و همیاری شهرداریها، در شیراز برگزار شد. این همایش با هدف ارتقای کیفیت قیر مصرفی در پروژههای عمرانی و بهینهسازی عملکرد آن در شرایط اقلیمی و ترافیکی مختلف، بستری مناسب برای تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای نوین در حوزه تولید و کاربرد قیر بوده است.